”Tekoälyn käyttö seurakunnan nuorisotyössä on vasta alkutaipaleella.”

Juha Kinanen uskoo tekoälyn tarjoavan jatkossa lukuisia mahdollisuuksia seurakunnan nuorisotyön kehittämiseen. Eettisiin näkökulmiin on kuitenkin satsattava riittävästi.

Teksti Juhana Unkuri kuvat Arkisto, Hannu Keränen

– Tekoäly tarjoaa uusia tapoja nuorten tavoittamiseen, voi tukea heidän hengellistä kasvuaan ja auttaa kehittämään nuorisotyön käytäntöjä tehokkaammiksi. Tulevaisuudessa voimme odottaa näkevämme yhä enemmän innovatiivisia sovelluksia, pohtii Juha Kinanen joka työskentelee verkkokehittäjänä Lasten ja Nuorten Keskuksessa.

Yksi seurakunnan nuorisotyön suurimmista haasteista on nuorten tavoittaminen. Nuoret viettävät tunnetusti paljon aikaa netissä.

– Tekoäly auttaa seurakuntia tavoittamaan nuoret siellä, missä he ovat. Esimerkiksi tekoälypohjaiset chatbotit voivat vastata heidän kysymyksiinsä reaaliajassa, ja tarjota tietoa seurakunnan tapahtumista ja toiminnasta.

Kinasen mukaan tekoäly on avuksi, kun nuorille halutaan tarjota henkilökohtaista tukea ja ohjausta. Tämä voi tapahtua esimerkiksi analysoimalla nuorten osallistumista seurakunnan toimintaan, ja tarjoamalla heille räätälöityjä suosituksia ja resursseja.

– Lisäksi tekoälyn avulla opetusta ja oppimista on mahdollista tehostaa tarjoamalla interaktiivisia ja mukaansatempaavia oppimiskokemuksia. Tekoälypohjaiset oppimisalustat voivat tarjota personoituja oppimispolkuja, jotka vastaavat nuorten yksilöllisiä tarpeita ja kiinnostuksen kohteita.

Tekoäly lisää myös seurakuntien mahdollisuuksia seurata ja analysoida nuorisotyön vaikutuksia.

– Tekoäly auttaa keräämään ja analysoimaan tietoa nuorten osallistumisesta ja heidän antamastaan palautteesta. Tämä voi auttaa seurakuntia parantamaan toimintaansa.

Kinasen mukaan tekoäly voi olla työntekijöiden apuna saarnojen ja hartauksien kirjoittamisessa sekä vaikkapa leirien päiväohjelmien laatimisessa.

– Samaten tekoäly voi auttaa tekemään tyylikkäitä, hyvin jäsennettyjä esityksiä, ja tekoälyn avulla on mahdollista tuottaa niin grafiikkaa kuin musiikkia. Varsinkin grafiikan tekoälyohjelmat ovat kehittyneet viime vuosina todella nopeasti. Ne tuottavat jo valokuvamaisia tuloksia.

Läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta

Virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) läpilyöntiä odotettiin jo vuosia sitten. Kinanen uskoo, että tekoälyn avulla se saattaa myös toteutua.

– VR ja AR voivat tarjota uusia tapoja tuoda raamatun opetukset eloon. Tekoälypohjaiset sovellukset saattavat tarjota syvällisempiä hengellisiä kokemuksia, ja ne mahdollistavat nuorten osallistumisen seurakunnan toimintaan ajasta ja paikasta riippumatta.

Tekoälyyn liittyy myös monia eettisiä haasteita, jotka tulee ottaa huomioon seurakunnan nuorisotyössä. Yksi merkittävimmistä haasteista on yksityisyyden ja tietosuojan turvaaminen.

– Tekoälyjärjestelmät keräävät ja käsittelevät suuria määriä henkilökohtaisia tietoja. Nuorten henkilökohtaisten tietojen suojaaminen on erityisen tärkeää.

Tekoälyjärjestelmät saattavat olla monimutkaisia, ja samalla niiden toiminta on vaikeasti ymmärrettävää.

– Tämän myötä läpinäkyvyys ja selitettävyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotta nuoret ja heidän huoltajansa ymmärtävät, miten ja miksi tekoälyä käytetään.

Lisäksi tekoälyjärjestelmät voivat olla alttiita puolueellisuudelle, jos ne on koulutettu vääristymiin perustuvilla tiedoilla. Tämä saattaa johtaa syrjiviin päätöksiin ja käytäntöihin, jotka voivat vahingoittaa nuoria.

– Tekoälyn käytössä on tärkeää määritellä selkeästi, kuka on vastuussa tekoälyjärjestelmän toiminnasta ja sen tekemistä päätöksistä. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun tekoälyä käytetään nuorten tukemisessa ja ohjaamisessa.

Tekoäly ei voi korvata inhimillistä vuorovaikutusta

Kinanen korostaa, että tekoälyn käytössä on tärkeää kunnioittaa nuorta. Sitä ei saa käyttää tavalla, joka vähentää nuorten itsemääräämisoikeutta tai kohtelee heitä epäinhimillisesti.

Tekoäly ei korvaa inhimillistä vuorovaikutusta ja empatiaa.

– Ja vaikka tekoäly voi tarjota arvokkaita työkaluja, on tärkeää tunnustaa sen rajoitukset. Tekoäly ei korvaa inhimillistä vuorovaikutusta ja empatiaa, jotka ovat keskeisiä tekijöitä seurakunnan nuorisotyössä.

Kinasen mukaan kokonaisuudessaan seurakuntien on tärkeää kehittää tekoälyyn liittyviä eettisiä ohjeistuksia ja käytäntöjä, jotta sen käyttö on turvallista, vastuullista ja eettisesti kestävää.

– Tämä edellyttää yhteistyötä niin teknologia-asiantuntijoiden, eettisten asiantuntijoiden kuin nuorten ja heidän huoltajiensa kanssa. Näin tekoälyä voidaan käyttää parhaalla mahdollisella tavalla nuorten tukemiseksi ja heidän hengellisen kasvunsa edistämiseksi.

Kinasen mukaan tekoälyn potentiaali on valtava.

– Seurakunnat, jotka omaksuvat tekoälyn ja käyttävät sitä viisaasti, voivat tarjota nuorille syvällisiä ja merkityksellisiä hengellisiä kokemuksia, ja tukea samalla nuoria heidän elämänpolullaan.

Aloituskuva on toteutettu tekoälyllä, jolle annettiin tehtäväksi luoda kuva, jossa nuoret katselevat virtuaalilaseilla tapahtumia Jeesuksen aikaisen Genesaretinjärven rannalla.