Läsnä oleva, kuunteleva ja aloitteellinen kirkko
Jumala toimii – myös silloin, kun ihminen ei itse jaksa. Tapio Luoma on kulkenut Etelä-Pohjanmaan lakeuksilta Turun ja Suomen arkkipiispaksi. Työhuone Turun tuomiokirkon kupeessa huokuu rauhaa. Millä eväillä kirkko elää muutoksen keskellä?
Teksti Jyrki Koivikko kuvat Jyrki Koivikko
Pappeus muuttuvassa yhteiskunnassa
Moniarvoistuneessa yhteiskunnassa papin virka ei enää avaa ovia automaattisesti. Sosiaalinen media on muuttanut kirkon työntekijöiden toimintaympäristöä.
– Työ on muuttunut julkisemmaksi, mutta myös ehkä yksinäisemmäksi. Kollegiaalinen tuki ja yhteisöllisyys ovat siksi tärkeitä.
Luoma kertoo näkevänsä ilolla perehdytyksen, mentoroinnin ja työnohjauksen viimeaikaisen kehityksen sekä aikaisempaa vakavamman suhtautumisen työhyvinvointiin kirkon työpaikoilla.
– Kirkossa on opittu ymmärtämään, että työntekijän jaksaminen on myös hengellinen kysymys, Luoma sanoo.
Pappeuteen kutsutut
–Pappeuden ydin on pysynyt samana: se on Jumalan antama tehtävä, johon tullaan kutsusta, Luoma sanoo.
Luoma näkee papin kutsumuksen aina yhteisöllisenä: Papin virkaa ei voi pitää yksilön omana projektina.
– Keskusteluissa vihittävien kanssa pohdimme, miten heidän hengellinen elämänsä kantaa ja mitä Kristus heille merkitsee. Papilta odotan kutsumusta palvella ja kuuntelemisen taitoa.
Kutsumus syventyy Luoman mukaan vähitellen. Se vaatii aikaa, rukousta ja toisten tukea. Papiksi ei kasva yksin.
– Yliopistot kouluttavat teologian maistereita, mutta varsinainen pappiskoulutus tapahtuu kirkon omissa järjestelmissä. Akateeminen teologinen pohja on tärkeä, mutta pastoraalikurssit täydentävät sitä käytännön taidoilla, arkkipiispa sanoo.
Hän pitää tärkeänä, että seurakunnat tukevat nuoria pappeja osallistumaan kursseille työn ohessa.
– Teologia vetää puoleensa yhä monipuolisempia ihmisiä, joilla ei aina ole aiempaa kosketusta seurakuntaelämään. Se on kirkolle mahdollisuus saada työntekijöitä erilaisista taustoista. Samalla koulutuksen tulee tukea hengellistä kasvua ja kotoutumista kirkon yhteyteen.

Vastakkainasettelut keinotekoisia
Arkkipiispa toivoo, ettei kirkollisessa keskustelussa asetettaisi vastakkain hengellisiä ja yhteiskunnallisia teemoja – eikä ihmisiä. Hengelliset ja sosiaaliset kysymykset kuuluvat Luoman mukaan yhteen. Luoma arvioi samoin jakoa konservatiiveihin ja liberaaleihin keinotekoiseksi.
– Kirkko ei ole olemassa itseään varten. Jos keskustelumme pyörii vain omien rakenteidemme ja sisäisten kysymystemme ympärillä, menetämme yhteyden siihen, mitä ihmisille ja luomakunnalle kuuluu, Luoma sanoo.
Kirkko on siis Luomalle osa yhteiskuntaa – ei sen ulkopuolella. Kristityn todistajan tehtävä on kysyä juuri näitä kysymyksiä – se on uskon elämistä todeksi ja Jeesuksen seuraamista.
– Jos uskomme Jeesukseen ylösnousseena Herrana, sen pitäisi näkyä siinä, miten kohtelemme toisiamme ja luomakuntaa.
Kirkko ei voi kääriytyä sisäänpäin
Luoma sanoo, että kirkko elää jäsentensä kautta kaikkialla. Kirkon strategia Ovet auki muistuttaa, ettei kirkon pidä kääriytyä sisäänpäin.
– Paikallisseurakunnat ovat monilla paikkakunnilla edelleen yhteisöllisyyden ydin ja identiteetin kantaja.
– Jos kirkon rooli ei ole enää itsestään selvä, se on otettava tietoisesti. On oltava läsnä, kuunteleva ja aloitteellinen. Virkanimikkeet eivät enää riitä – osaaminen ja oma aktiivisuus ratkaisevat.
Kirkon työntekijät toimivat kouluissa ja oppilaitoksissa tunnustuksettomassa roolissa, mitä kirkko voittaa – ja mitä ehkä menettää? Luoman mukaan papin täytyy aina ymmärtää edustavansa kirkkoa ja Jumalan todellisuutta.
– Kirkon työntekijän identiteetti ei voi olla tunnustuksellisuudesta vapaa, vaikka uskonnollisuudelle ei aina ole sijaa moniarvoisessa yhteiskunnassa, Luoma sanoo.
Toisaalta, jos oppilaitokseen kutsutaan, on siihen Luoman mukaan hyvä vastata kutsujan ehdoilla – kutsu on suuri luottamuksen osoitus. Opettajanhuoneet eivät ole julistamisen paikkoja. Yhteistyötä rakennetaan rehtorien ja sivistystoimen kautta, ei yksittäisten opettajien varassa.
En pidä jaottelua hengellisiin ja muihin työntekijöihin parhaana mahdollisena.
Diakonian karitatiivista luonnetta ei saa häivyttää, diakonaatin laajeneminen kuitenkin mahdollista
Kirkossa on pitkään keskusteltu diakonaattiuudistuksesta ja kolmisäikeisestä virasta – diakoni, pappi ja piispa.
– Piispainkokous antaa asiasta lausunnon, ja se etenee ennen pitkää kirkolliskokoukseen, Luoma kertoo.
Luoma katsoo, että uudistuksessa on pidettävä mielessä diakonian keskeinen palveluluonne. Viran kolmisäikeisyys ei saa häivyttää diakonian karitatiivista, ihmistä auttavaa luonnetta. Luoman mukaan diakoninen lähimmäisen palveleminen on kirkon sydän. Luoma ei kuitenkaan näe estettä sille, että diakoninen virka tunnistetaan vihkimysviraksi.
– On mahdollista, että siihen sisältyisivät myös muita työntekijäryhmiä kuin nykyset diakonian virassa toimivat, esimerkiksi kanttorit, nuorisotyöntekijät ja muut kasvatuksen työntekijät. Tälläkin hetkellä monilla seurakunnan työntekijäryhmillä on hengellisiä tehtäviä.
– On tärkeää erottaa palvelussuhdevirka ja vihkimysvirka toisistaan. Palvelussuhteessa painottuvat koulutus- ja pätevyysvaatimukset, kun taas vihkimyksessä korostuu hengellinen kutsumus, Luoma tarkentaa.
Luoma muistuttaa, että kirkon työ ei jakaudu hengelliseen ja maalliseen.
– En pidä jaottelua hengellisiin ja muihin työntekijöihin parhaana mahdollisena. Erityisen ongelmallista on, jos jaotteluun sisällytetään jonkinlaista arvottamista, eli annetaan ymmärtää, että ”hengellinen työ” olisi muuta työtä arvokkaampaa. Siistijät, haudankaivajat ja kaikki muut tekevät arvokasta työtä palvellessaan kirkkoa.
Nuori osana yhteisöä ja sen päätöksentekoa
– Nuorten vaikuttajaryhmät ovat todella tärkeitä. Toivon, että ne laajenisivat kaikkiin seurakuntiin ja että nuorilla olisi omat edustajansa hallintoelimissä, arkkipiispa sanoo.
Arkkipiispan mielestä nuorille pitää antaa vastuuta ja luottamusta. Arkkipiispa aprikoi, että tuskin olisi nykyisessä tehtävässään, ilman kotiseurakunnasta nuorena saatuja eväitä. 16-vuotiaat pääsevät äänestämään tulevissa seurakuntavaaleissa. Tästä kannattaisi Luoman mukaan puhua enemmän myös nuoriso- ja kasvatustyön yhteydessä.
– Kun nuori kokee olevansa osa yhteisöä ja sen päätöksiä, se on valtavan merkittävää.
Ilo kohtaamisista
– Iloa tuo mahdollisuus kohdata erilaisia ihmisiä ja jakaa heidän kanssaan elämää. Se on sama rikkaus, jonka olen kokenut kaikissa papeille kuuluvissa tehtävissäni. Nuorena suurin haaveeni oli perustaa perhe ja toimia apupappina pienessä maalaisseurakunnassa. En olisi osannut kuvitella itseäni tähän tehtävään. Olen siitäkin syvästi kiitollinen, arkkipiispa sanoo.
Kun arki käy kiireiseksi, Luoma löytää tasapainoa rukouksesta.
– Rukous auttaa pysähtymään, kun paineet kasvavat. Hengellisen elämän vaaliminen on tärkeää, ei vain papille vaan jokaiselle kristitylle.
Hän avaa päivittäin Raamatun ja seuraa Sanan aika -kirjaa.
– Raamattu avaa Jumalan todellisuutta monin tavoin. Siinä Raamatun ihmisten elämä ja oma elämäni nivoutuvat yhteen. Raamattu ei ole palvonnan kohde, vaan väline Kristuksen kohtaamiseen.
Viisi ajatusta:
Työ ja perhe
– Työn ja perheen yhteensovittaminen on tärkeää. Se, mikä toimi ennen, ei välttämättä toimi enää. Kun puoliso ja lapset ovat iltaisin vapaalla, mutta pappisvanhempi on töissä, se asettaa haasteita, Luoma sanoo.
Luoma viittaa kirkkohallituksen julkaisuun Perheystävällinen johtaminen ja kirkon Nelivuotiskertomukseen, jotka nostavat asian esiin.
– Esihenkilöiden on syytä perehtyä niihin. Perhe tarvitsee lepoa ja mahdollisuuden olla vain perhe.
Ajattelun juuret
– Hengellisenä esikuvanani on Niilo Tuomenoksa ja hänen kirjansa Kristukseen sidottuja (1959). Hän oli alkujaan vapaakirkon, sittemmin luterilaisen kirkon pappi ja teki elämäntyönsä Kanadan suomalaisissa siirtolaisyhteisöissä, Luoma kertoo.
– Teologeista nostan Edinburghin professorin Thomas Torrancen, joka tutki luonnontieteiden ja kolmiyhteisen Jumalan suhdetta. Aihe on aina kiehtonut minua. Kaunokirjallisuudesta minua viimeksi kosketti Hanya Yanagiharan Pieni elämä – teos häpeästä, kärsimyksestä ja rakkaudesta.
Toivo ja tulevaisuus
– Kirkko on itsessään toivon merkki – se kuuluu sen DNA:han. Toivo ei synny optimismista, vaan Kristuksen seuraamisesta. Se antaa voimaa ja rohkeutta elää tätä elämää, arkkipiispa Luoma sanoo.
Hän viittaa professori Risto Saarisen ajatukseen:
”Sellainen toivo on perusteltua, jonka toteutumisen eteen minä itse voin tehdä jotakin.”
Hengellisyys, läsnäolo ja kiitollisuus
– Minua puhuttelee Kristuksen läsnäolo – se, että Hän on mukana sekä hiljaisuuden rauhassa että liikenteen humussa, arkkipiispa sanoo hiljentyen.
– On lohduttavaa muistaa, että Kristus on läsnä kaiken keskellä, mitä elämä ja tämä hetki pitävät sisällään.
– Lastenlasten kanssa leikkiminen tekee minut onnelliseksi. Ja se, että saan nähdä, ettei kaikki ole minun varassani. Kaikesta huolimatta Jumala toimii.
Saarna ja sanoma
– Nykyään pystyn sanomaan kymmenessä minuutissa sen, mihin nuorempana kului kaksikymmentä, Luoma sanoo.
Luomaa kiehtoo saarnassa draamantaju – se, että teksti avautuu kuulijalle elävänä kertomuksena ja liittyy kuulijan omaan elämään.
– Saarna ei ole luento, vaan ainutlaatuinen viestimisen laji: Näin sanoo Herra. Hyvä saarna jää mieleen ja herättää keskustelua. Kirkkokahvit ovat siinä tärkeä jatko.